In het decembernummer vind je meer verdieping bij de ResearchED:
In Bekwaam beoordelen vertelt Eva Hartell over comperatief beoordelen.
In Zo zien ze jou het liefst vertelt Pedro de Bruyckere over authentiek zijn.
Trynke Keuning en collega’s schrijven over differentiatie in Differentiëren de fijne kneepjes.
Actief leren alleen werkt niet, zo schrijft Paul Kirschner in zijn column.
- Praktijkgericht onderzoek komt in meerdere workshops aan bod. Onder andere Amber Walraven spreekt erover. Lees alvast meer over haar ervaringen met onderzoek naar 21e eeuwse vaardigheden in het artikel: ‘TALENTontwikkeling 7: Het meten van kritisch denken’ en bekijk ook de andere blogs over dit project ‘TALENTontwikkeling’.
- Nieuwsgierigheid als stimulans om te leren en het verband met motivatie, daarover vertelt Hanke Korpershoek. Ook Frank Leoné en Mark van Veen spreken over motivatie. Lees er meer over in de artikelen: ‘Motivatie op de kop’ en ‘Motivatie, Het ongelijk van Ryan en Deci’. Bekijk ook alvast ons dossier over motiveren.
- Verschillende sprekers zullen het hebben over formatief evalueren: Gerdinke van Silfhout, Kim Schildkamp, Wilma Kippers en Christel Wolterinck. Verdiep je alvast met behulp van de artikelen 'Formatief evalueren tijdens Nederlands', 'Tijd om te boarden', en 'Formatief toetsen kan beter'.
- Onderzoek over metacognitie en executieve functies komt ook aan bod. Lees hier een artikel van Jelle Jolles: ‘Ook mbo brein heeft steun en sturing nodig’. Bekijk ook het dossier ‘Brein en Onderwijs’ en ‘’De totale tiener’.
- Christian Bokhove legt uit hoe er onderwijsmythes kunnen bestaan en hoe nieuwe mythes kunnen ontstaan. Wij schreven erover in ‘Alternatieve feiten in de klas’. ‘Stop met geloven in neuromythen' en ‘Feiten over mythen’ vertellen er meer over.
- Directeur van het NRO Jelle Kaldewaij spreekt met Stef Stevens over NRO als wegwijzer in het onderwijsonderzoek. Zo kijkt hij aan tegen distantie en betrokkenheid: 'Met koele blik kijken naar onderwijs waar je warm van wordt'.
- Er is aandacht voor hoogbegaafheid tijdens een aantal lezingen. Bekijk onze special over hoogbegaafheid.
-Meerdere sprekers vertellen over reken- en leesonderwijs, zoals Kees Vernooy. Verdiep je alvast in het onderwerp:
- Tom Bennet vertelt wat we van het Verenigd Koninkrijk kunnen leren als het gaat om een positieve, stimulerende cultuur binnen scholen. Lees alvast zijn blog: 'Revolutie in Livestream'.
-Ook René Kneyber geeft een lezing. Er verscheen eerder een artikel over zijn boek 'Het alternatief:Weg met de afrekencultuur in het onderwijs!'.
-Winnifred Jelier spreekt namens Didactief over huiswerk. Lees het artikel ‘Alles op een rij over huiswerk in het vo’.
-Monique Marreveld legt namens Didactief uit hoe je leerlingen gelijke kansen kunt bieden en wat daarbij belangrijk is als het gaat om overgangen. In het artikel ‘Allemaal een 6 gooien’ lees je er alvast meer over.
De ResearchED vindt dit jaar plaats op 20 januari in Amstelveen.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven