Hemelsbreed is de afstand misschien vier kilometer. Toch bestaat er een wereld van verschil tussen het Hyperion Lyceum, een jonge school voor vwo+ in het nieuw ontwikkelde gebied aan de IJ-oever in Amsterdam-Noord, en het Comenius Lyceum in Amsterdam Nieuw-West. Ook de scholen zelf ervaren het zo. ‘Het Hyperion is overwegend wit, terwijl onze leerlingen bijna allemaal een immigrantenachtergrond hebben,’ zegt Floor Stevens, docent maatschappijwetenschappen aan het Comenius Lyceum. ‘Om segregatie en etnocentrisme tegen te gaan, hebben docenten van onze school samen met collega’s van het Hyperion twee jaar geleden In de miks opgezet. Derdeklassers van beide scholen maken kennis met elkaar in groepjes van zo’n twintig leerlingen. Zo willen we aandacht geven aan identiteit en diversiteit. We gaan ook moeilijke onderwerpen niet uit de weg, zoals homoseksualiteit of de Holocaust.’
In de miks is een intensief project: vier dagen van negen tot vier. Er wordt veel gepraat, gedaan en gelukkig ook gelachen. ‘Leerlingen bezoeken een kerk, een moskee, een synagoge en het humanistisch verbond,’ zegt Stevens. ‘Zo leren ze anderen kennen en in de gesprekken die ze met elkaar voeren uiteindelijk ook zichzelf. Ze leren respect te hebben voor anderen, door naar hen te luisteren en hen te proberen te begrijpen, maar ook door zoiets simpels als op tijd te komen bij afspraken.’
Dit jaar, bij de derde editie van In de miks, deden driehonderd leerlingen mee, voor het eerst ook havisten van het Comenius. ‘Eerder deden alleen onze vwo-leerlingen mee’, zegt Stevens, ‘maar dat voelde niet goed. We zagen dat de havoleerlingen, ondanks een ander niveau, juist een verrijking waren voor de gesprekken.’
Meer info over In de miks: Floor Stevens, Comenius Lyceum Amsterdam, [email protected].
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven